Sunday 26 October 2014

Resepi Jeruk Mangga Asam Boi Tersempoi


Assalamualaikum...

Amboi amboi amboiiii... kemain viral sana sini tentang Jeruk Mangga Asam Boi ni kan??, sini saya share Resepi Jeruk Mangga Asam Boi yang paling simple dalam alam maya ni, takdelah susah mana nak buatnya, senang yang amat.. cuma antara rajin ngan malas jela..ye dak??? ok, anda dah sedia? sedia atau tak, saya nak share jugak sekarang... hahahaha


Ok..dah siap!! ok tahu tak lawak...  sebenarnya ni bukan yang saya buat tapi ehsan google..haha sebab nampak cantik je jadi saya tempek je kat sini sekali...
Yang saya dapat tahu sebenarnya Jeruk Mangga Asam Boi ni dah lama wujud tau (sorry, saya memang agak ketinggalan zaman), sejak tahun 2012 lagi, tak sangka baru sekarang jadi viral kat laman sosial..Bertahun jugak la nak jadi viral kan maknanya bukan saya sorang yang ketinggalan zaman ok! Buka je Facebook sana sini orang post pasal Jeruk Mangga Asam Boi ni. Memula memang control macho jela buat tak layan kan tapi bila dah hari-hari hadap yang sama memang hati mak tak tahan la kan...meronta mintak buat sekali. choii..tak tahan godaan betul hati mak nak..jangan tiru sikap mak ye..haha


Keluar je rumah, depan mata dah ada benda alah ni.. jadi ape lagi kan kerah la tenaga suami sendiri ambilkan..haha gelak nada jahat..suami terpaksa pasrah dengan perangai isteri yang macam ni...sabar ye suami..dah dapat buah magga fresh tu, masuk rumah apa lagi, gigih la sediakan bahan yang amat la susah nak sediakan tu (tipu je ko kan).. Jadi, bahan-bahannya dan cara membuatnya ialah...




Resepi Jeruk Buah Mangga Asam Boi
  • Mangga Muda (Suka hati banyak mana korang nak buat)
  • Asam Boi (pon sesuka hati sesedap rasa)
  • Cili Padi potong (Ikutlah nak berapi taruk banyak sikit, saya letak sikit je sebab penakut)
  • Gula Dan Garam (Gula tu lebihkan, garam sedikit je)
Cara-cara buat Jeruk Mangga Asam Boi
  • Basuh dan Potong Mangga muda tadi mengikut citarasa anda (toskan)
  • Potong juga cili padi, nak lebih pedas letak banyak sikit, saya letak sikit je sebab penakut orang lain nak makan jugak, ada yag tak suka sangat pedas-pedas ni.
  • Gaul kan semua bahan dan letakkan dalam 1 bekas, tutup rapat dan sejukkan didalam peti sejuk selama 4-5 jam, lagi lama lagi sedap..




ok yang ni baru gambar sebenar masa kejadian.. walaupun selekeh gambarnya, tapi hasilnya amat memuaskan..hahaha gelak jahat lagi... betul tak saya cakap senang je buatnya??? sambil-sambil menaip nanti boleh la makan, memang terbaik la…itulah dia hasil Jeruk Mangga Asam Boi saya..haha sebenarnya takyah nak wat resepi sangat pon takpe kan tapi tak kira, nak buat jugak *hentak kaki 
gediks gila perangai..hahaha

Ok selamat mencuba ^_^




2 comments :

  1. hehe, sekarang ni memang dah fenomena sangat jeruk ni kan izan... =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann..memula buat tak layan jer tp bila dah hari2 tgok orang post akhirnya terjebak sekali..hehe sebenarnya ni dah kali kedua buat..hehe

      Delete

Awesome Readers