Thursday 20 November 2014

Pencen Muda?

Assalamualaikum...
Boleh ke kita kalau nak pencen muda?Mampu ke nak servive kalau muda-muda lagi dah nak pencen? Nanti dah tua nak dapat duit dari mana kalau pencen dah takde?...Sekarang ni cuba masa bangun tidur tu kita fikir kejap, seronok ke aku kalau hari-hari nak kena buat kerja yang sama? Yela, dah nama pon kerja kan..kita suka ke tak suka ke kita kena buat jugak sebab cukup bulan nak ambil gaji ni.. siapa nak bagi duit kan kalau tak kerja. kena marah ngan orang atasan tu toksah kira la kan, nak kena redah jem hari-hari? nama jer kerja 9 hingga 5, 8 jam sehari tapi pernah kira tak masa yang kena guna untuk bersiap, redah jem pepagi buta, redah jem lagi nak balik kerja dah memalam buta tu kadang sampai 12 jam tau! tu tak termasuk lagi kadang hari minggu pon nak kena hadap pergi kerja sebab nak kena kejar deadline.. (T-T) sadis tak?

Bab kerja pula, tak kira la kita kerja kat syarikat swasta ke, kerajaan ke, apa yang saya nampak adalah semua task perlu disiapkan dengan cepat dan tepat. Personally, bagi saya bukan semua orang boleh lakukan kerja dengan dengan cepat, dan tepat pula tu kan..  Especially apabila dah pangkat bos-bos .. amboihhh tahulah pangkat bos kan, kalau boleh kerja hari ni terus nak harini, lagi parah kalau nak sekarang! haru biru hidup... dannnn kalau task tu sikit takpe la kan, ni menggunung kadang sampai terpaksa stay selagi tak siap... Itulah realiti kehidupan kita hari ni dan yang kena banyak bersabar ialah pekerja bawahan la kan... Dah balik rumah penat-penat nak kena uruskan anak lagi, suami lagi, sampai kadang-kadang emosi kita pon tak stabil.. pantang ada yag silap sikit, nak marah jer.. kalau ngan husband pula boleh sampai gaduh! huh tak suka betul!




Dan disebabkan perkara diatas ni dan macam-macam lagi saya fikir saya nak kena pencen muda dan saya ambil langkah drastik nak cuba nasib berniaga sendiri untuk bertapak sebelum berhenti.. (dalam hati dah tekad yang lepas ni no more boss!!) Dah buat keputusan untuk berniaga tu, tercari-cari la peluang perniagaan secara online di internet sebab saya nak perniagaan yang simple, tak suka remeh2 nak kena set up tempat bagai sampai la saya jumpa blog Kak Salha Mohd Zain ni yang betul-betul membuka mata saya untuk teruskan niat saya untuk berniaga dan saya terus on jer jumpa dia. Alhamdulillah sebab Kak Salha sanggup jadi mentor saya dan mengajar saya cara-cara berniaga secara online ni.

Masa awal-awal start business ni, apa yang saya tahu saya just nak buat side income je. Dapat lepas belanja bulan-bulan dengan dapat bagi mak ayah sikit dah ok dah..Lepas tu fikir nak pencen muda sebab kalau boleh taknak kerja sampai tua. Sebelum ada anak ni nak kena ada saving sebab taknak nanti dah ada anak pon still duit tak cukup je. Tambah sekarang semua benda pon dah naik harga. insentif pelancongan semua tu bagi saya tak perlu pun sebab membazir jer kan. Walau pon saya suka melancong tapi terpaksa la buat-buat tak suka sebab nak sedapkan hati sendiri. Yalah kan, melancong kan nak kena guna duit, bukan sikit tau kalau nak melancong ni. Sebab itu la terus cakap tak perlu melancong tu tapi sebenarnya kami di TLC ni sangat bernasib baik sebab dalam business ni melancong adalah PERCUMA!! (satu bonus la kan untuk kami) kalau tak memang takde lah saya nak melancong bagai..

Tapi, sebelum dapat pencen muda tu nak kena sabar la sikit.. Nak kena bina dulu perniagaan sampai dah betul-betul kukuh untuk kita pencen. Bisnes ni juga banyak ajar saya bersabar sebenarnya.. Truthfully, dalam bisnes ni, atau dalam bisnes apa sekalipun, sabar tu amatlah penting. Bukan lah takde halangan atau ujian langsung bila mula-mula nak buat business ni tapi kita kena la bersabar dan yang penting kena kuat la kalau nak berjaya. You have to be patient to get what you want. Sama la kalau macam kita jaga budak kan. nak kena sabar dalam semua aspek kadang-kadang menangis la, nak macam-macam, buang air merata la, dan budak-budak ni biasa akan nangis untuk bagitahu apa yang diorang nak. Jadi, takkan la kita sebagai orang biasa nak marah kan? Jadi kena sabar la.. Sama la juga dalam kita nak capai sesuatu kejayaan tu. kita kena sabar. Bagi saya kena sabar tahap gaban la.hati kita kena kental/kebal (muka cute takpe).. Dan itulah cabaran paling besar bagi orang macam saya, to be patient!

Sekarang adalah masa untuk saya belajar untuk improve myself. Let down my ego and relearn. Belajar untuk mengaut segala ilmu dengan mentor utnuk improve kan diri sendiri. Sebab tu saya selalu pesan dengan client-client saya kalau betul-betul nak mlakan perniagaan ni, mulalah dari sekarang. kenapa?? Sebab kita takkan tahu bila kita akan capai kejayaan kita kan.. Kita kena buat kerja kita dan biar Allah S.W.T buat kerja Dia. Kita usaha dan yang lain serah kepada Allah S.W.T. Cuba bayangkan kalau umur you dah 30 tahun dan target you nak jadi jutawan dan pencen dalam 35 tahun, jadi you cuma ada masa 5 tahun dan kalau you tak mulakan sekarang? Kalau you dah 35 tahun baru you nak mulakan, dan katakanlah you ambil masa 10 tahun baru berjaya, umur 45 tahun baru la you achieve..So, makin drag and drag. Kenapa nak start lambat kalau kita boleh mula sekarang?Mula sekarang kalau nak pencen muda..

Kalau you masih muda, memang lagi satu bonus. Cuba bayangkan start business umur 24 tahun, by 27 dah ada saving mantap, kita pon dah boleh rasa secured dengan life kita. Personally, saya bersyukur dapat mula berbusiness dalam umur yang masih muda. dan saya yakin kalau mereka yang mula lambat tu boleh putar balik masa, memang diorang akan start business ini di waktu muda mereka. Pencen muda, kaya and bergaya. Oh, sesiapa pon akan suka.

But then, perancangan Allah S.W.T. itu sentiasa yang terbaik untuk kita. Kita hanya mampu merancang, Allah S.W.T. jua yang menentukannya. So, apa-apa pun kita mulakan langkah kita dahulu, bersabar, teruskan usaha, and selebihnya, serahkan kepada Allah S.W.T.


Selamat Berjaya Dan Selamat Pencen Muda.


love,
Tengku Shanizan
011 39103230
tengku.shanizan@gmail.com

No comments :

Post a Comment

Awesome Readers